Математика почетна
КРИТЕРИЈУМ ОЦЕЊИВАЊА ЗА МАТЕМАТИКУ
ОШ „ Момчило Тапавица „ Надаљ
Наставник: Небојша Васић
Елементи оцењивања из математике су:
- усвојеност образовних садржаја;
- примена знања;
- активност ученика.
Ученик у току школске године може добити оцене на основу:
-
писмених провера знања (контролних задатака, писмених задатака)
-
усменог испитивања;
-
активности на часу.
При вредновању квалитета знања, оценом се исказује трајност, коректност, свесност и употребљивост знања на разним нивоима (ниво препознавања, ниво репродукције, ниво разумевања, ниво примене и ниво креативног, стваралачког решавања проблема).
Писмена оцењивања се врше након пређене области, уз ранију најаву а по распореду писаних провера знања. Писане провере, које трају 15 минута, не најављују се а наставник може након 2-3 такве провере да унесе оцену у дневник.
У току једног полугодишта ученик добија оцене из 4 писане провере (2 контролна задатка + 2 писмена задатка), усменог одговарања и активности на часу. Закључна оцена се формира као аритметичка средина свих оцена добијених током целе школске године.
ОЦЕНА |
ПРОВЕРА ЗНАЊА |
АКТИВНОСТ |
Усмена провера
(усвојеност образовних садржаја) |
Писана провера
(примена знања) |
Домаћи рад |
Однос према раду и рад |
довољан
(2) |
Основни матемтички појмови и дефиниције
-прерознаје их
-уме да их искаже
Тврђења, правила, формуле
-препознаје их
Поступци
-поступке које примењује образлаже уз помоћ наставника |
Решавање задатака
-самостално решава једноставне задатке
-једноставне проблемске ситуације решава уз помоћ наставника
Примена тврђења, правила, формула
-примењује само у познатим и једноставним ситуацијама
|
Писање
-углавном редовно
Написано
-непотпуно
-делимично тачно
-делимично уредно
Провера
-углавном зна образложити написано |
Интерес за предмет
-показује на подстицај
Рад на часу
-труди се самостално решавати задатке
-повремено учествује у расправи
Сарадња
-тражи помоћ када му нешто није јесно
Извршавање обавеза
-труди се писати све у свеску
-на час доноси потребан прибор |
добар
(3)
|
Основни матемтички појмови и дефиниције
-познаје их и разуме
-зна их изрећи и објаснити
Тврђења, правила, формуле
-познаје их
-зна их изрећи
Поступци
-поступке које примењује образлаже самостално
-објашњења су углавном јасна, тачна и потпуна |
Решавање задатака
-самостално, брзо и тачно решава једноставне задатке
-сложеније задатке решава спорије
-решава једноставне проблемске ситуације
Примена тврђења, правила, формула
-самостално их примењује у познатим ситуацијама
|
Писање
- редовно
Написано
-углавном потпуно и тачно
-углавном уредно
Провера
-углавном зна образложити написано |
Интерес за предмет
-показује
Рад на часу
-вредно ради на часу и самостално решава задатке
-радо учествује у расправи
Сарадња
-прихвата рад у пару и групи
-ако не разуме тражи помоћ
Извршавње обавеза
-свеска је уредна и потпуна
-на час доноси потребан прибор |
врло добар
(4) |
Основни матемтички појмови и дефиниције
-самостално излаже и објашњава
-разуме их у потпуности
-успоставља односе међу њима
Тврђења, правила, формуле
-зна их изрећи
-зна их објаснити и правилно их тумачи
-наводи сопствене примере који потврђују исказано
Поступци
-образлаже тачно, јасно,прецизно и потпуно
-прихвата и разуме нове идеје и концепте |
Решавање задатака
-решава задатке брзо и тачно
-самостално решава сложеније задатке
-бира углавном најбоље стратегије за решавање проблема
-решава сложеније проблемске ситуације
Примена тврђења, правила, формула
-примењује их самостално и тачно |
Писање
- редовно
Написано
-потпуно
-тачно
-детаљно
-уредно
Провера
- зна образложити написано
-образлаже јасно, тачно и потпуно |
Интерес за предмет
-показује стално
Рад на часу
-концентрисано и вредно ради на часу
-редовно и самостално извршава све постављене задатке
- учествује у расправи и предлаже сопствене активности и идеје
Сарадња
-радо учествује у заједничком раду ( у пару или групи)
-према потреби помаже другима
Извршавње обавеза
-свеска је уредна и потпуна
-на час долази припремљен |
одличан
(5) |
Основни матемтички појмови и дефиниције
-самостално излаже и објашњава
-разуме их и према потреби обликује својим речима
-успоставља односе међу њима
Тврђења, правила, формуле
-зна их изрећи
-зна их објаснити и правилно их тумачи
-наводи сопствене примере који потврђују исказано
Поступци
-своје идеје и поступке које примењује образлаже јасно, тачно и потпуно
-користи се властитим идејама и концептима
|
Решавање задатака
-решава задатке брзо и тачно и са лакоћом
-самостално и успешно решава сложене задатке
-при решавању сложених проблемских ситуациаја комбинује познате стратегије или креира сопствене
-одабира математичке поступке који највише одговарају задатку и примењује их без грешке и примереном брзином
Примена тврђења, правила, формула
-знање примењује на нове, сложеније примере и реалне проблеме |
Писање
- редовно
Написано
-потпуно
-тачно
-детаљно
-уредно
-нове идеје при решавању
Провера
- зна образложити написано
-образлаже јасно, тачно и потпуно |
Интерес за предмет
-изражен
-служи се додатним изворима знања
Рад на часу
-концентрисано и вредно ради на часу
-редовно и самостално извршава све постављене задатке
- учествује у расправи и предлаже сопствене активности и идеје
Сарадња
-радо учествује и подстиче заједнички рад (у пару или групи)
- помаже другима
Извршавње обавеза
-свеска је уредна и потпуна
-на час долази припремљен
|
Када су питању писмене провере знања скала која изражава однос између процента тачних одговора и одговарајуће оцене је следећа:
-
80%-до 100% одличан (5)
-
65%-до 79% врло добар (4)
-
44%-64% добар (3)
-
24%-43% добар (2)
-
од 0%-23% довољан (1)
У зависности од тежине теста дозвољена су одступања од ± 5%.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 1, оцењује се на основу ангажовања и степена остварености исхода, уз прилагођавање начина и поступка оцењивања.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 2, оцењује се на основу ангажовања и степена остварености прилагођених циљева и исхода, који су дефинисани у персонализованом плану наставе и учења, уз прилагођавање начина и поступка оцењивања.
5. разред
Критеријуми за оцењивање усвојености садржаја ученика 5. разреда |
недовољан (1) |
- Не испуњава захтеве за довољну оцену;
- Не препознаје градиво ни уз помоћ наставника;
- Не показује заинтересованост за учење, не сарађује |
довољан (2) |
Ученик уме да:
- сабере, одузме, подели и помножи два броја у истом запису
- претвара из једног у други запис једноставније бројеве као што су ½, ¼, 0,2 ...
- напамет одреди 50% и 10%природног броја
- рачунски одреди 20%, 25% у једноставнијим примерима
- упореди разломке чији су имениоци једнаки и било која два децимална броја
- прошири и скрати разломак датим бројем
- представи број на бројевној полуправој
- правилно чита податке из табеле и са кружног дијаграма
- препозна осносиметричне фигуре и одреди им осу симетрије
- конструише симетралу дужи и симетралу угла
- угломером измери и нацрта дати угао
- сабере и одузме углове дате у основној јединици мере
- нацрта и издвоји туп, оштар и прав угао и зна у ком су опсегу њихове мере |
добар (3) |
Ученик уме да :
-претвори децималан број у разломак и обрнуто
-претвори мешовити број у неправи разломак и обрнуто
-упореди два броја у различитим записима
-сабере, одузме, подели и помножи два броја у различитим записима у једноставнијим случајевима
-напаметодреди 50% и 10% дате природне величине
-рачунски одреди произвољан проценат
-скрати разломак до нескративог облика
-састави једноставнији бројевни израз и израчуна његову вредност
-реши једначину једноставнијег облика
-одреди аритметичку средину датих бројева
-подели величину на два дела у датој размери
-правилно заокругли број
-представи бројеве на бројевној полуправој
-прикупљене податке прикаже табелом и правилно прочита кружни дијаграм
-издвоји осносиметричне фигуре и одреди им осе симетрије
-конструише половину, четвртину и осмину угла и дужи користистећи симетралу
-преслика тачку и дуж осном симетријом у односу на дату осу
-угломером црта и мери углове
-упореди, сабере и одузме два угла рачунски и конструктивно
-израчуна комплементан и суплементан угао датом углу
-уочи и нацрта суседне, упоредне и унакрсне углове као и углове са паралелним крацима и на трансверзали, као и да опише њихове основне особине |
врло добар (4) |
Ученик уме да :
-претвори децималан број у разломак и обрнуто
-претвори мешовити број у неправи разломак и обрнуто
-упореди два броја у различитим записима
-сабере, одузме, подели и помножи више бројева у различитим записима
-напамет одреди 50%, 10%,5%, 20%, 25% од датог (једноставнијег) броја
-рачунски одреди произвољан проценат дате величине и примени у једноставнијим ситуацијама
-скрати разломак до нескративог облика у својству сређивања резултата
-састави бројевни израз и израчуна његову вредност
-рачуна вредност израза за дату вредност променљиве
-реши једначину основног облика и обликаax+b=cиax-b=c
-реши дату неједначину
-реши једноставноставније примере из праксе помоћу израза и једначина
-одреди аритметичку средину датих бројева
-подели величину у датој размери и примени размеру у једноставним ситуацијама
-правилно заокругли број и процени грешку
-представи бројеве на бројевној полуправој
-прикупљене податке прикаже табелом и кружним дијаграмом
-издвоји осносиметричне фигуре и одреди им осе симетрије
-конструише половину, четвртину и осмину угла и дужи користистећи симетралу и користи их даље у конструкцији
-преслика фигуру осном симетријом у односу на дату осу у једноставнијим примерима
-конструише нормалу на дату праву
-угломером црта и мери углове
-упореди, сабере и одузме два угла рачунски и конструктивно
-израчуна комплементан и суплементан угао датом углу
-користи особине суседних, упоредних и унакрсних углова као и углове са паралелним крацима
и на трансверзали у задацима |
одличан (5) |
Ученик уме да :
-претвори децималан број у разломак и обрнуто
-претвори мешовити број у неправи разломак и обрнуто
-упореди бројеве у различитим записима
-сабере, одузме, подели и помножи више бројева у различитим записима
-напамет одреди 50%, 10%, 5%, 20%, 25% од датог броја
-рачунски одреди произвољан проценат дате величине и примени у сложенијим ситуацијама
-скрати разломак до нескративог облика у својству сређивања резултата
-састави сложенији бројевни израз и израчуна његову вредност
-рачуна вредност сложенијег израза за дату вредност променљиве
-реши дату једначину
-реши дату неједначину
-реши примере из свакодневног живота помоћу израза и једначина
-примени аритметичку средину у пракси
-подели величину у датој размери и примени размеру у реалним ситуацијама
-правилно заокругли број и процени грешку
-представи бројеве на бројевној полуправој
-прикупљене податке прикаже табелом и кружним дијаграмом
-издвоји осносиметричне фигуре и одреди им осе симетрије
-конструише половину, четвртину и осмину угла и дужи користистећи симетралу и користи их даље у конструкцији
- конструише нормалу на дату праву
-преслика фигуру осном симетријом у односу на дату осу у сложенијим примерима
-угломером црта и мери углове
-упореди, сабере и одузме више углова рачунски и конструктивно
-израчуна комплементан и суплементан угао датом углу
-користи особине суседних, упоредних и унакрсних углова као и углове са паралелним крацима и на трансверзали у сложенијим задацима |
6. разред
Критеријуми за оцењивање усвојености садржаја ученика 6. разреда |
недовољан (1) |
- Не испуњава захтеве за довољну оцену;
- Не препознаје градиво ни уз помоћ наставника;
- Не показује заинтересованост за учење, не сарађује; |
довољан (2) |
Ученик уме да:
-прочита,запише ,упореди и представи на бројевној првој рационалне бројеве
-одреди супротан број, и реципрочну вредност рационалног броја
- сабере, одузме, подели и помножи два броја у истом запису
-- упореди рационалне бројеве чији су имениоци једнаки и било која два децимална броја
- прошири и скрати рационални број датим бројем
- правилно чита податке из табеле и са дијаграма
-израчуна једноставан бројевни израз
-израчуна непознати члан из пропорције
-класификује троуглове и четвороуглове на основу њихових својстава и нацрта
-конструише углове од 60 и 90 степени
-препозна пдударне троуглове
-конструише троугао на основу познатих ставова подударности
-израчуна површину троугла,квадрата и правоугаоника у најједноставнијим примерима
-уцрта тачку са датим координатама и прочита |
добар (3) |
Ученик уме да :
-упореди два броја у различитим записима,
-сабере, одузме, подели и помножи два броја у различитим записима у једноставнијим случајевима
--рачунски одреди произвољан проценат од једноставнијег броја
-израчуна једноставнији бројевни израз са променљивом
-састави једноставнији бројевни израз и израчуна његову вредност
-реши једначину у скупу рационалних бројева једноставнијег облика
-примени пропорцију и проценат у једноставнијим реалним ситуацијама
-подели величину на два дела у датој размери
-представи бројеве на бројевној правој
-прикупљене податке прикаже табелом и правилно прочита једноставнији дијаграм
-утврди да ли су два троугла подударна на основу ставова подударности у једноставнијим примерима
-нацрта,прочита и одреди удаљеност тачке од координатне осе
-сабира,одузима и множи бројем векторе-једноставнији примери
-израчуна површину троугла и четвороугла |
врло добар (4) |
Ученик уме да :
-израчуна бројевни израз са променљивом
-упореди два броја у различитим записима
-сабере, одузме, подели и помножи више рационалних бројева у различитим записима
-примени својства рачунских операција у скупу рационалних бројева
-рачунски одреди произвољан проценат дате величине и примени у једноставнијим ситуацијама
-састави бројевни израз и израчуна његову вредност
-реши једначину основног облика и облика ax+b=c и ax-b=c у скупу рационалних бројева
-реши неједначину основног облика
-реши једноставноставније проблеме из праксе помоћу израза и једначина
-подели величину у датој размери и примени размеру у једноставним ситуацијама
-конструише углове и троугао на основу ставова подударности
-примени својства четвороуглова у једноставвнијим проблемским задацима
-графички приказује зависност међу величинама
-примена пропорције у директној и обрнутој пропорционалности
-израчуна површину троугла и четвороугла у случајевима када неопходни елементи нису непоссредно дати
-конструише четвороугао
-нацрта и прочита тачку и дуж ссиметричну датој у односу на координатни почетаак и координатну осу
-сабира,одузима и множи бројем векторе |
одличан (5) |
Ученик уме да :
-рачунски одреди произвољан проценат дате величине и примени у сложенијим ситуацијама
-састави сложенији бројевни израз и израчуна његову вредност
-рачуна вредност сложенијег израза за дату вредност променљиве
-реши једначину основног облика и облика ax+b=c и ax-b=c
-реши неједначине са сабирањем, одузимањм, множењем и дељењем рационалних бројева
-реши примере из свакодневног живота помоћу израза и једначина
-примени пропорцију и проценат у пракси
-подели величину у датој размери и примени размеру у реалним ситуацијама
-прикупљене податке прикаже табелом и дијаграмом
-тумачи податке приказанее табеелом и дијаграмом
-примени сввојства троуглова и четвороуглова у сложеним примерима и израчуна површину
-сабира,одузима и множи више ектора бројем
|
7. разред
Критеријуми за оцењивање усвојености садржаја ученика 7. разреда |
недовољан (1) |
- Не испуњава захтеве за довољну оцену;
- Не препознаје градиво ни уз помоћ наставника;
- Не показује заинтересованост за учење, не сарађује; |
довољан (2) |
Ученик уме да:
- израчуна степен датог броја, зна основне операције са степенима
- сабира, одузима и множи мономе, зна формуле за квадрат бинома и разлику квадрата
- нацрта произвиљан н-тоугао, нацрта све његове елементе, одређује многоугао и број дијагонала из једног темена у основним задацима, дефинише правилан многоугао и одреди збир унутрашњих углова истог
- влада појмовима круг и кружна линија (издваја њихове основне елементе, уочава њихове моделе у реалним ситуацијама и уме да их нацрта користећи прибор; уме да израчуна обим и површину круга датог полипречника)
-израчуна аритметичку средину датих бројева и представи на бројевној правој дате бројеве и њихову аритметичку средину
|
добар (3) |
Ученик уме да у решавању једноставнијих задатака:
-оперише са степенима и зна шта је квадратни корен
-сабира и одузима полиноме, уме да помножи два бинома и да квадрира бином, раставља разлику квадрата, раставља полиноме на чиниоце, сређује полиноме
- одреди укупан број дијагонала многоугла, одреди збир унутрашњих и спољашњих углова многоугла, одреди тежишне дужи, висине и значајне тачке троугла, израчуна обим и површину плавилних многоуглова за n=3,4,6, искаже њихове особине и конструише исте
-користи формуле за обим и површину круга
-чита једноставне дијаграме и табеле и на основу њих обради податке по једном критеријуму (нпр. одреди аритметичку средину за дати скуп података; пореди вредности узорка са средњом вредношћу)
-обради прикупљене податке и представи их табеларно или графички; представља средњу вредност медијаном
|
врло добар (4) |
Ученик уме да у задацима у којима се захтева разумевање:
-оперише са степенима и квадратним коренима
-сабира и одузима полиноме, уме да помножи два бинома и да квадрира бином, раставља разлику квадрата, раставља полиноме на чиниоце, сређује полиноме
- одреди укупан број дијагонала многоугла, одреди збир унутрашњих и спољашњих углова многоугла, одреди тежишне дужи и значајне тачке троугла, израчуна обим и површину плавилних многоуглова за n=3,4,6, искаже њихове особине и конструише исте
-користи формуле за обим и површину круга и кружног прстена, дужину лука и кружног исечка и примењује их у задацима
-чита дијаграме и табеле и на основу њих обради податке по једном критеријуму (нпр. одреди аритметичку средину за дати скуп података; пореди вредности узорка са средњом вредношћу, одреди мод)
|
одличан (5) |
Ученик уме да:
- да користи особине степена и квадратног корена у сложенијим задацима
- примењује формуле за разлику квадрата и квадрат бинома; увежбано трансформише алгебарске изразе и своди их на најједноставнији облик и решава једначине
-конструише ортоцентар и тежиште троугла; примени ставове подударности при доказивању једноставнијих тврђења и у конструктивним задацима;примени својства централног и периферијског угла у кругу; израчуна обим и површину круга и његових делова; − преслика дати геометријски објекат ротацијом;
- тумачи дијаграме и табеле
- прикупи и обради податке и сам састави дијаграм или табелу; црта график којим представља
међузависност величина
- одређује средњу вредност, медијану и мод |
8. разред
Критеријуми за оцењивање усвојености садржаја ученика 8. разреда |
недовољан (1) |
- Знање које ученик показује не испуњава захтеве за довољну оцену;
- Не препознаје градиво ни уз помоћ наставника;
- Не показује способност репродукције и примене;
- Не показује заинтересованост за учење, за учешће у активностима нити ангажовање; |
довољан (2) |
Ученик уме да:
- препозна моделе коцке и квадра, нацрта их, наведе њихове елементе и израчуна површину и запремину коцке и квадра у најједноставнијим задацима;
- препозна моделе правилне четворостране призме, правилне тростране призме, правилне шестостране призме, нацрта их и израчуна површину и запремину правилне четворостране призме у најједноставнијим задацима;
- препозна моделе правилне четворостране пирамиде, правилне тростране пирамиде, правилне шестостране пирамиде, нацрта их и израчуна површину и запремину правилне четворостране пирамиде у најједноставнијим задацима;
- одреди вредност функције дате таблицом или формулом;
- нацрта график линеарне функције у најједноставнијим примерима;
- провери да ли дата тачка припада графику линеарне функције;
- прочита податак са графикона, дијаграма или табеле и одреди минимум и максимум зависне величине;
- податке из табеле прикаже графиконом и обрнуто;
- реши систем две линеарне једначине са две непознате методом замене и методом супротних коефицијената у најједноставнијим примерима;
- препозна моделе ваљка, купе, лопте, нацрта их и израчуна површину и запремину ових тела у најједноставнијим примерима;
|
добар (3) |
Ученик који испуњава све захтеве за довољну оцену и још уме да:
- нацрта правилну призму (четворострану, тространу, шестострану) и да израчуна њену површину и запремину у једноставнијим примерима;
- нацрта правилну пирамиду (четворострану, тространу, шестострану) и да израчуна њену површину и запремину у једноставнијим примерима;
- нацрта график линеарне функције;
- анализира график линеарне функције на основу коефицијената k и n;
- претвори експлицитни у имплицитни облик линеарне функције и обрнуто;
- обради прикупљене податке и представи их табеларно или графички;
- одреди средњу вредност и медијану у једноставнијим примерима;
- реши систем две линеарне једначине са две непознате графичком методом, методом замене и методом супротних коефицијената;
- провери да ли су системи са по две линеарне једначине са две непознате еквивалентни;
- реши једноставнији реални проблем применом система две линеарне једначине са две непознате;
- нацрта обртна тела (ваљак, купу, лопту) и да израчуна њихову површину и запремину;
|
врло добар (4) |
Ученик који испуњава све захтеве за добру оцену и још уме да:
- нацрта праву призму (четворострану, тространу, шестострану) и да израчуна њену површину и запремину и у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати;
- нацрта пирамиду (четворострану, тространу, шестострану) и да израчуна њену површину и запремину и у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати;
- уочи правоугли троугао у простору и примени Питагорину теорему како би израчунао неопходне елементе, који нису задати у задатку;
- нацрта пресеке призме и пресеке пирамиде и израчуна њихове површине;
- реши реалан проблем примењујући површину и запремину призме и пирамиде;
- нацрта график линеарне функције и алализира особине линеарне функције (ток, нуле, монотоност, знак);
- реши једноставнији реалан проблем применом линеарне функције;
- обради прикупљене податке и изабере пригодан приказ за представљање (графиконом или дијаграмом);
- одреди средњу вредност и медијану;
- одреди пресеке правих, ако су задате њихове једначине;
- израчуна површину троугла који граде координатне осе и задата права;
- реши једноставнији реални проблем применом система две линеарне једначине са две непознате;
- нацрта обртна тела (ваљак, купу, лопту) и да израчуна њихову површину и запремину и у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати;
- нацрта пресеке ваљка, пресеке купе и пресеке лопте и израчуна њихове површине;
- израчуна масу геометријског тела;
|
одличан (5) |
Ученик који испуњава све захтеве за врло добру оцену и још уме да:
- уочи у простору правоугли троугао са оштрим углом од и једнакокрако-правоугли троугао и примени њихова својства;
- применом особина линеарне функције одреди непознати коефицијент или параметар;
- примени услов паралелности и чињеницу да тачка припада правој у задацима;
- реши реалан проблем применом линеарне функције;
- примени процентни рачун и пропорционалност за представљање кружног дијаграма;
- реши реални проблем применом система две линеарне једначине са две непознате;
- реши реалан проблем примењујући површину и запремину геометријских тела.
- одреди односе површина и запремина различитих геометријских тела;
- израчуна површину и запремину сложених геометријских тела;
|