Српски језик

КРИТЕРИЈУМ ОЦЕЊИВАЊА ЗА СРПСКИ ЈЕЗИК

ОШ „ Момчило Тапавица „ Надаљ
Наставник: Дејан Лале                   
 
Критеријуми и елементи оцењивања у настави српског језика и књижевности у 5. разреду
 
ОДЛИЧАН (5)
 
Књижевност
Ученик чита са разумевањем различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова)
и потпуно самостално уме да опише свој доживљај и да процени основни тон певања,
приповедања или драмске радње. Самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да
анализира елементе композиције (стих, строфа; фабула, поглавље, епизода; чин, сцена,
појава; једночинка, радио-драма). Зна карактеристике народне и ауторске књижевности и
уме самостално да их пронађе у конкретном тексту. Потпуно усваја стилске
фигуре прописане планом и програмом за 5. разред, препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању. Потпуно усваја књижевнотеоријске термине и појмове и препознаје их у тексту и разликује (песник и лирски субјекат, преповедач и писац; врсте песама, врсте строфе, стиха, риме). Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста, повезује и примењује стечена знања на новим текстовима (тема, порука, главни и споредни мотиви, особине ликова, вредновање поступака ликова, узрочно-последично низање мотива). Критички се осврће на прочитани текст, има развијене способности да процењује, самосталан је и лако долази до решења. Редовно чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији. На часовима је увек активан и учествује у анализи нових текстова, чита све што је задато и служи се осталим изворима знања.
 
Језик
 
Ученик у потпуности са разумевањем усваја наставне садржаје из граматике и на
примерима показује да уме потпуно самостално да примени стечена знања (разликује
променљиве речи и подврсте променљивих речи и непроменљиве речи – прилоге и
предлоге; разликује категорије рода, броја и падежа речи које имају деклинацију;
функције и значења падежа; основне реченичне чланове; разликује глаголска времена и
граматичке категорије глагола). Зна правописна правила (употреба великог слова,
састављено и растављено писање речи, интерпункцијски знакови) и доследно их самостално примењује у писаним радовима.
 
 
Језичка култура
 
Говорну поруку изговара потпуном и правилном реченицом и врло успешно самостално
говори напамет одабране одломке или књижевне текстове, прича, препричава и описује и
показује логичну и емоционалну изражајност у свим облицима говорних вежби (и на
теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су
садржајно разрађени, тачно написани, композицијски утемељени, занимљиви, креативни
и маштовити. Самостално проналази тражене информације у тексту. Потпуно самостално
наводи синониме и антониме.
 
 
ВРЛОДОБАР (4)
 
Књижевност
 
Ученик чита са разумевањем различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова)
и  самостално уме да опише свој доживљај и да одреди основни тон
певања, приповедања или драмске радње. Самостално уме да одреди књижевни род и
врсту и да анализира готово све елементе композиције (стих, строфа; фабула, поглавље,
епизода; чин, сцена, појава; једночинка, радио-драма). Зна карактеристике народне и
ауторске књижевности и уме самостално да их пронађе у конкретном тексту. Потпуно
усваја стилске фигуре прописане планом и програмом за 5. разред, препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању. Потпуно усваја
књижевнотеоријске термине и појмове и углавном их препознаје у тексту (песник и лирски
субјекат, преповедач и писац; врсте песама, врсте строфе, стиха, риме). Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста, углавном самостално повезује и примењује стечена знања на новим текстовима (тема, порука, главни и споредни мотиви, особине ликова, вредновање поступака ликова, узрочно-последично низање мотива). Критички се осврће на прочитани текст, има развијене способности да процењује, углавном је самосталан и долази до решења. Редовно чита домаћу лектиру и учествује у
интерпретацији. На часовима је активан и учествује у анализи нових текстова, готово увек чита све што је задато и често се служи осталим изворима знања.
 
Језик
 
Ученик готово у потпуности са разумевањем усваја наставне садржаје из граматике и на
примерима показује да уме углавном без грешке да примени стечена знања (разликује
променљиве речи и подврсте променљивих речи и непроменљиве речи – прилоге и
предлоге; разликује категорије рода, броја и падежа речи које имају деклинацију;
функције и значења падежа; основне реченичне чланове; разликује глаголска времена и
граматичке категорије глагола). Зна правописна правила (употреба великог слова,
састављено и растављено писање речи, интерпункцијски знакови) и доследно их самостално примењује у писаним радовима.
 
Језичка култура
 
Говорну поруку изговара потпуном и правилном реченицом и успешно самостално говори
напамет одабране одломке или књижевне текстове, прича, препричава и описује и
углавном показује логичну и емоционалну изражајност у свим облицима говорних вежби
(и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су
садржајно разрађени, углавном тачно написани, композицијски утемељени. Самостално
проналази тражене информације у тексту. Самостално наводи синониме и антониме.
 
 
ДОБАР (3)
 
Књижевност
 
Ученик чита различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и делимично
уме да опише свој доживљај и да уз помоћ наставника одреди основни тон певања,
приповедања или драмске радње. Самостално уме да одреди књижевни род и често тражи
помоћ при одређивању врсте. Уз подстицај одређује неке елементе композиције. Зна
карактеристике народне и ауторске књижевности. Зна дефиниције стилских фигура прописаних планом и програмом, уз помоћ наставника или вршњака препознаје их у тексту. Делимично усваја књижевнотеоријске термине и појмове и понекад учествује у интерпретацији (песник и лирски субјекат, преповедач и писац; врсте песама, врсте строфе, стиха, риме; тема, порука, главни и споредни мотиви, особине ликова, вредновање поступака ликова, узрочно-последично низање мотива). У већини случајева чита домаћу лектиру и понекад учествује у интерпретацији. На часовима је каткад активан и ретко користи додатне изворе знања.
 
 
Језик
 
Ученик уме да дефинише наставне садржаје из граматике, памти их и репродукује, али
не учи редовно, па греши у примени стечена знања (разликује променљиве и
непроменљиве речи; разликује категорије рода, броја и теже одређује падеже речи које
имају деклинацију; зна основне реченичне чланове; уз наставникову помоћ разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола). Зна правописна правила (употреба великог слова, састављено и растављено писање речи, интерпункцијски знакови) и делимично их примењује у писаним радовима.
 
 
Језичка култура
 
Говорну поруку, одабране одломке или књижевне текстове који се уче напамет
препричава и описује уз помоћ наставника у свим облицима говорних вежби (и на теме из
свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су делимично
садржајно разрађени, делимично тачно написани, композицијски утемељени. Уз помоћ наставника проналази тражене информације у тексту и наводи синониме и антониме.
 
 
ДОВОЉАН (2)
 
Књижевност
 
Ученик лоше чита различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и понекад
делимично уме да опише свој доживљај и да уз помоћ наставника понекад одреди
основни тон певања, приповедања или драмске радње. Понекад уз помоћ наставника уме да одреди књижевни род и стално му је потребна помоћ при одређивању врсте. Уз подстицај ретко одређује неке елементе композиције. Разликује народну од ауторске књижевности.
Препознаје неке књижевнотеоријске појмове уз подстицај и помоћ (стилске фигуре које се обрађују у 5. разреду; песник и лирски субјекат, преповедач и писац; врсте песама, врсте стиха, строфе, риме; порука, особине ликова, вредновање поступака ликова). У већини
случајева не чита домаћу лектиру и ретко учествује у интерпретацији. На часовима је
ретко активан.
 
 
Језик
 
Ученик ретко уме да дефинише наставне садржаје из граматике, делимично их памти и
Репродукује, али ретко учи, па не уме примени стечена знања (разликује категорије рода,
броја и уз помоћ наставника ретко одређује падеже речи које имају деклинацију; понекад препознаје основне реченичне чланове; уз помоћ наставника разликује глаголска времена). Прави веће правописне и граматичке грешке. Потребна је стална помоћ наставника.
 
 
Језичка култура
 
Ретко успева да формулише говорну поруку, да каже одабране одломке или књижевне
текстове који се уче напамет, да препричава и описује и поред помоћи наставника у свим
облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног
дела). Писмени радови су логички неповезани и садржајно сиромашни, али у вези са
темом, имају више већих павописних, граматичких и стилских грешака, али поштује
форму. Понекад уме да наведе синоним и антоним уз помоћ наставника.
 
 
НЕДОВОЉАН (1)
 
Књижевност
 
Ученик нема развијено интересовање за читање и ни уз подршку и помоћ наставника не
учествује у интерпретацији. Нема основна књижевнотеоријска знања, а због лошег читања
не разуме текст. Не чита домаћу лектиру и не учествује у интерпретацији. На часовима је
неактиван.
 
Језик
 
Ученик није усвојио наставне садржаје из граматике, не препознаје граматичке
категорије. Нема предзнања, па тешко прати наставу, пасиван и незаинтересован. Не
користи помоћ и не прихвата савете наставника.
 
Језичка култура
 
Не успева да формулише говорну поруку, да каже одабране одломке или књижевне
текстове који се уче напамет, да препричава и описује и поред помоћи наставника у свим
облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног
дела). Писмени радови су логички неповезани и садржајно сиромашни и нису у вези са
темом, не поштује правописну и граматичку норму.
 
 
 
Критеријуми и елементи оцењивања у настави српског језика и књижевности у 6. разреду
 
ОДЛИЧАН (5)
Књижевност
Ученик чита са разумевањем различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и потпуно самостално уме да парафразира и опише свој доживљај као и да процени основни тон певања, приповедања или драмске радње и уме да повеже књижевне термине и појмове обрађиване у претходним разредима са новим делима. Самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира елементе композиције (строфа, стих, рима; тема, мотив, време и место радње; заплет и расплет). Зна карактеристике народне и ауторске књижевности и уме самостално да их пронађе и докаже у конкретном тексту. Потпуно усваја стилске фигуре прописане планом и програмом, препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању. Потпуно усваја књижевне термине и појмове и препознаје их у тексту (песник и лирски субјект, приповедач и писац; катрен, дистих, терцет; лирски и епски десетерац и осмерац; врсте риме: парна, обгрљена и укрштена; описне, родољубиве, социјалне песме, дитирамб, елегија; митолошке, песме о раду, породичне песме и обредне; комедија). Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста, повезује и примењује стечена знања на новим текстовима (тема, главни и споредни мотиви, особине ликова, вредновање поступака ликова, узрочнопоследично низање мотива; облици казивања: нарација, описивање, дијалог и монолог; културноисторијско предање; дидаскалије и реплика). Критички се осврће на прочитани текст, има развијене способности да процењује, самосталан је и лако долази до решења. Редовно чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији. На часовима је увек активан и учествује у анализи нових текстова и служи се осталим изворима знања.
Језик
Ученик у потпуности са разумевањем усваја наставне садржаје из граматике и на примерима показује да уме потпуно самостално да примени стечена знања и да повеже граматичке појмове обрађене у претходним разредима са новим садржајима (неличне и придевске заменице; глаголска времена: аорист, имперфекат, плусквамперфекат; фонетика; творба речи; комуникативна функција реченица). Зна правописна правила (употреба великог слова, састављено и растављено писање речи, интерпункцијски знакови; растављање речи на крају реда; писање одричних заменица са предлозима и правописна решења у вези са гласовним променама и писањем глаголских облика) и доследно их самостално примењује у писаним радовима. Уме самостално да тачним реченицама одговори на питања (питања отвореног типа).
 
Језичка култура
Говорну поруку изговара потпуном и правилном реченицом и врло успешно користи различите облике усменог изражавања, препричава са и без сажимања и описује, показује логичну и емоционалну изражајност у свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су садржајно разрађени, тачно написани, композицијски утемељени, занимљиви, креативнии маштовити. Самостално проналази тражене информације у тексту.  Потпуно успешно гради деминутиве и аугментативе.
 
ВРЛОДОБАР (4)
Књижевност
Ученик чита са разумевањем различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и готово (у потпуности) самостално уме да парафразира и опише свој доживљај као и да одреди основни тон певања,приповедања или драмске радње и готово уме да повеже књижевне термине и појмове обрађиване у претходним разредима са новим делима. Самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира готово све елементе композиције (строфа, стих, рима; тема, мотив, време и место радње; заплет и расплет). Зна карактеристике народне и ауторске књижевности и уме самостално да их пронађе у конкретном тексту. Потпуно усваја стилске фигуре прописане планом и програмом, препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању. Потпуно усваја књижевне термине и појмове и углавном их препознаје у тексту (песник и лирски субјект, преповедач и писац; катрен, дистих, терцет; лирски и епски десетерац и осмерац; врсте риме: парна, обгрљена и укрштена; описне, родољубиве, социјалне, дитирамб, елегија; митолошке, песме о раду, породичне песме и обредне; комедија). Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста, углавном самостално повезује и примењује стечена знања на новим текстовима (тема, порука, главни и споредни мотиви, особине ликова, вредновање поступака ликова, узрочно-последично низање мотива; облици казивања: нарација, описивање, дијалог и монолог; културно-историјско предање; дидаскалије). Критички се осврће на прочитани текст, има развијене способности да процењује, углавном је самосталан и долази до решења. Редовно чита домаћу лектиру и учествује уинтерпретацији. На часовима је активан и учествује у анализи нових текстова.
 
Језик
Ученик готово у потпуности са разумевањем усваја наставне садржаје из граматике и на примерима показује да уме углавном без грешке да примени стечена знања и да углавном без грешке повеже граматичке појмове обрађене у претходним разредима са новим садржајима (неличне и придевске заменице; глаголска времена: аорист, имперфекат, плусквамперфекат; фонетика; творба речи; комуникативна функција реченица). Зна правописна правила (употреба великог слова, састављено и растављено писање речи, интерпункцијски знакови ,растављање речи на крају реда; писање одричних заменица са предлозима и правописна решења у вези са гласовним променама и писањем глаголских облика) и доследно их самостално примењује у писаним радовима. Уме самостално да тачним реченицама одговори на питања (питања отвореног типа).
 
Језичка култура
Говорну поруку изговара потпуном и правилном реченицом и успешно користи различите облике усменог изражавања, препричава са и без сажимања и описује, показује логичну и емоционалну изражајност у свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су садржајно разрађени, углавном тачно написани,композицијски утемељени. Самостално проналази тражене информације у тексту. Успешно гради деминутиве и аугментативе.
 
ДОБАР (3)
Књижевност
Ученик чита различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и делимично уме да парафразира и опише свој доживљај као и да уз помоћ наставника одреди основни тон певања, приповедања или драмске радње. Уз помоћ наставника уме да повеже књижевне термине и појмове обрађиване у претходним разредима са новим делима. Самостално уме да одреди књижевни род и тражи помоћ при одређивању врсте. Уз подстицај одређује неке елементе композиције (строфа, стих, рима; тема, мотив, време и место радње; заплет и расплет). Зна карактеристике народне и ауторске књижевности и уме самостално да их пронађе у комкретном тексту. Зна дефиниције стилских фигура прописаних планом и програмом, уз помоћ наставника или вршњака препознаје их у тексту. Делимично усваја књижевне термине и појмове и понекад учествује у интерпретацији (песник и лирски субјект, приповедач и писац; катрен, дистих, терцет; лирски и епски десетерац и осмерац; врсте риме: парна, обгрљена и укрштена; описне, родољубиве, социјалне, дитирамб, елегија; митолошке, песме о раду, породичне песме и обредне; комедија). У већини случајева чита домаћу лектиру и понекад учествује у интерпретацији. На часовима је каткад активан и ретко користи додатне изворе знања.
 
Језик
Ученик уме да дефинише наставне садржаје из граматике, памти их и репродукује али не учи редовно па греши у примени стечених знања као и у повезивању граматичких појмова обрађених у претходним разредима са новим садржајима (неличне и придевске заменице; глаголска времена аорист, имперфекат, плусквамперфекат; фонетика; творба речи; комуникативна функција реченица). Делимично зна правописна правила (употреба великог слова, састављено и растављено писање речи, интерпункцијски знакови , растављање речи на крају реда; писање одричних заменица са предлозима и правописна решења у вези са гласовним променама и писањем глаголских облика) и делимично их примењује у писаним радовима. Уме да одговори на питања, али реченице нису граматички и правописно тачне (питања отвореног типа).
 
Језичка култура
Говорну поруку изговара потпуном и правилном реченицом, користи различите облике усменог изражавања, препричава и описује уз помоћ наставника у свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су делимично садржајно разрађени, делимично тачно написани, композицијски утемељени. Уз помоћ проналази тражене информације у тексту. Уз помоћ наставника гради деминутиве и аугментативе.
 
 
ДОВОЉАН (2)
Књижевност
Ученик лоше чита различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и понекад делимично уме да опише свој доживљај и да уз помоћ наставника понекад одреди основни тон певања, приповедања или драмске радње. Понекад уз помоћ уме да одреди књижевни род и стално тражи помоћ при одређивању врсте. Уз подстицај ретко одређује неке елементе композиције. Разликује народну од ауторске књижевности. Препознаје неке књижевнотеоријске појмове уз подстицај и помоћ (песник и лирски субјект, преповедач и писац; катрен, десетерац и осмерац; порука, особине ликова, вредновање поступака ликова). У већини случајева не чита домаћу лектиру и ретко учествује у интерпретацији. На часовима је ретко активан.
 
Језик
Ученик ретко уме да дефинише наставне садржаје из граматике, делимично их памти и репродукује али ретко учи па не уме да примени стечена знања (разликује категорије рода, броја и уз помоћ ретко одређује падеже речи које имају деклинацију; понекад препознаје основне реченичне чланове; уз помоћ разликује глаголска времена). Прави веће правописне и граматичке грешке. Потребна је стална помоћ наставника.
 
Језичка култура
Ретко успева да формулише говорну поруку, да каже одабране одломке или књижевне текстове који се уче напамет, да препричава и описује и поред помоћи наставника у свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су логички неповезани и садржајно сиромашни али у вези са темом, имају доста правописних, граматичких и стилских грешака, али поштује форму. Уз помоћ проналази тражене информације у тексту. Уз помоћ наставника саставља обавештење, и даје пример за деминутиве и аугментативе.
 
 
 
НЕДОВОЉАН (1)
Књижевност
Ученик нема развијено интересовање за читање и ни уз добру мотивацију и помоћ не учествује у интерпретацији. Нема основна књижевнотеоријска знања а због лошег читања не разуме текст. Не чита домаћу лектиру и не учествује у интерпретацији. На часовима је неактиван.
 
 
 
Језик
Ученик није усвојио наставне садржаје из граматике, не препознаје граматичке категорије. Нема предзнања па тешко прати наставу, пасиван је и незаинтересован. Не прихвата помоћ ни савете наставника.
 
Језичка култура
Не успева да формулише говорну поруку, да каже одабране одломке или књижевне текстове који се уче напамет, да препричава и описује и поред помоћи наставника у свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су логички неповезани и садржајно сиромашни и нису у вези са темом, не поштује правописну и граматичку норму. Тешко се изражава, а техника читања не задовољава.
 
Критеријуми и елементи оцењивањау настави српског језика и књижевности у 7. разреду
 
ОДЛИЧАН (5)
 Књижевност
Ученик чита са разумевањем различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и потпуно самостално уме да парафразира и опише свој доживљај као и да процени основни тон певања, приповедања или драмске радње и уме да повеже књижевне термине и појмове обрађиване у претходним разредима са новим делима. Самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира елементе композиције (строфа,стих, рима; тема, мотив, време и место радње; заплет и расплет). Зна карактеристике народне и ауторске књижевности и уме самостално да их пронађе и докаже у конкретном тексту. Потпуно усваја стилске фигуре прописане планом и програмом, препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању . Потпуно усваја књижевне термине и појмове и препознаје их у тексту (песник и лирски субјект, приповедач и писац; катрен, дистих, терцет; лирски и епски десетерац и осмерац; врсте риме: парна, обгрљена и укрштена; описне, родољубиве, социјалне, дитирамб, елегија; митолошке, песме о раду, породичне песме и обредне; комедија,). Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста, повезује и примењује стечена знања на новим текстовима (тема, порука, главни и споредни мотиви, особине ликова, вредновање поступака ликова, узрочно-последично низање мотива; облици казивања: нарација, описивање, дијалог и монолог; културно-историјско предање; дидаскалије). Критички се осврће на прочитани текст, има развијене способности да процењује, самосталан је и лако долази до решења. Редовно чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији. На часовима је увек активан и учествује у анализи нових текстова и служи се осталим изворима знања.
 
Језик
Ученик у потпуности са разумевањем усваја наставне садржаје из граматике и на примерима показује да уме потпуно самостално да примени стечена знања и да повеже граматичке појмове обрађене у претходним разредима са новим садржајима ( глаголски облици; творба речи; комуникативна и предикатска реченица, синтагма, зависне реченице). Зна правописна правила (употреба великог слова, састављено и растављено писање речи, интерпункцијски знакови; растављање речи на крају реда; писање одричних заменица са предлозима и правописна решења у вези са гласовним променама и писањем глаголских облика) и доследно их самостално примењује у писаним радовима. Уме самостално да тачним реченицама одговори на питања (питања отвореног типа).
 
Језичка култура
 Говорну поруку изговара потпуном и правилном реченицом и врло успешно користи различите облике усменог изражавања, препричава са и без сажимања и описује, показује логичну и емоционалну изражајност у свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су садржајно разрађени, тачно написани, композицијски утемељени,занимљиви, креативни и   маштовити. Самостално проналази тражене информације у тексту. Потпуно успешно гради деминутиве и аугментативе.
 
ВРЛОДОБАР (4)
 Књижевност
Ученик чита са разумевањем различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и готово (у потпуности) самостално уме да парафразира и опише свој доживљај као и да одреди основни тон певања, приповедања или драмске радње и готово (у потпуности) уме да повеже књижевне термине и појмове обрађиване у претходним разредима са новим делима. Самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира готово све елементе композиције (строфа, стих, рима; тема, мотив, време и место радње; заплет и расплет). Зна карактеристике народне и ауторске књижевности и уме самостално да их пронађе у конкретном тексту. Потпуно усваја стилске фигуре прописане планом и програмом, препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању). Потпуно усваја књижевне термине и појмове и углавном их препознаје у тексту (песник и лирски субјект, приповедач и писац; катрен, дистих, терцет; лирски и епски десетерац и осмерац; врсте риме: парна, обгрљена и укрштена; описне, родољубиве, социјалне, дитирамб, елегија; митолошке, песме о раду, породичне песме и обредне; комедија, драма у ужем смислу). Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста, углавном самостално повезује и примењује стечена знања на новим текстовима (тема, порука, главни и споредни мотиви, особине ликова, вредновање поступака ликова, узрочно-последично низање мотива; облици казивања: нарација, описивање, дијалог и монолог; културно-историјско предање; дидаскалије ). Критички се осврће на прочитани текст, има развијене способности да процењује, углавном је самосталан и долази до решења. Редовно чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији. На часовима је активан.
 
Језик
Ученик готово у  потпуности са разумевањем усваја наставне садржаје из граматике и на примерима показује да уме углавном без грешке да примени стечена знања и да углавном без грешке повеже граматичке појмове обрађене у претходним разредима са новим садржајима (глаголски облици; фонетика; творба речи; комуникативна и предикатска реченица, синтагма, зависне реченице). Зна правописна правила (употреба великог слова, састављено и растављено писање речи, интерпункцијски знакови; растављање речи на крају реда; писање одричних заменица са предлозима и правописна решења у вези са гласовним променама и писањем глаголских облика) и доследно их самостално примењује у писаним радовима. Уме самостално да тачним реченицама одговори на питања (питања отвореног типа).
 
Језичка култура
Говорну поруку изговара потпуном и правилном реченицом и успешно користи различите облике усменог изражавања, препричава са и без сажимања и описује, показује логичну и емоционалну изражајност у свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су садржајно разрађени, углавном тачно написани ,композицијски утемељени. Самостално проналази тражене информације у тексту. Успешно гради деминутиве и аугментативе.
 
 ДОБАР (3)
Књижевност
 Ученик чита различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и делимично уме да парафразира и опише свој доживљај као и да уз помоћ наставника одреди основни тон певања, приповедања или драмске радње. Уз помоћ наставника уме да повеже књижевне термине и појмове обрађиване у претходним разредима са новим делима. Самостално уме да одреди књижевни род и тражи помоћ при одређивању врсте. Уз подстицај одређује неке елементе композиције (строфа, стих, рима; тема, мотив, време и место радње; заплет и расплет). Зна карактеристике народне и ауторске књижевности и уме самостално да их пронађе у тексту. Зна дефиниције стилских фигура прописаних планом и програмом, уз помоћ наставника или вршњака препознаје их у тексту.  Делимично усваја књижевне термине и појмове и понекад учествује у интерпретацији (песник и лирски субјект, приповедач и писац; катрен, дистих, терцет; лирски и епски десетерац и осмерац; врсте риме: парна, обгрљена и укрштена; описне, родољубиве, социјалне, дитирамб, елегија; митолошке, песме о раду, породичне песме и обредне; комедија). У већини случајева чита домаћу лектиру и понекад учествује у интерпретацији. На часовима је понекад активан и ретко користи додатне изворе знања.
 
Језик
Ученик уме да дефинише наставне садржаје из граматике, памти их и репродукује али не учи редовно па греши у примени стечених знања као и у повезивању граматичких појмова обрађених у претходним разредима са новим садржајима (глаголски облици; фонетика; творба речи; комуникативна и предикатска реченица, синтагма, зависне реченице). Делимично зна правописна правила (употреба великог слова, састављено и растављено писање речи, интерпункцијски знакови; растављање речи на крају реда; писање одричних заменица са предлозима и правописна решења у вези са гласовним променама и писањем глаголских облика) и делимично их примењује у писаним радовима. Уме да одговори на питања али реченице нису граматички и правописно тачне (питања отвореног типа).
 
 Језичка култура
Говорну поруку изговара потпуном и правилном реченицом, користи различите облике усменог изражавања, препричава и описује уз помоћ наставника у свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су делимично садржајно разрађени, делимично тачно написани, композицијски утемељени. Уз помоћ проналази тражене информације у тексту. Уз помоћ наставника гради деминутиве и аугментативе.
 
ДОВОЉАН (2)
Књижевност
Ученик лоше чита различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и понекад делимично уме да опише свој доживљај и да уз помоћ наставника понекад одреди основни тон певања, приповедања или драмске радње. Понекад уз помоћ уме да одреди књижевни род и стално тражи помоћ при одређивању врсте. Уз подстицај ретко одређује неке елементе композиције. Разликује народну од ауторске књижевности. Препознаје неке књижевнотеоријске појмове уз подстицај и помоћ; песник и лирски субјект, приповедач и писац; катрен, десетерац и осмерац; порука, особине ликова, вредновање поступака ликова). У већини случајева не чита домаћу лектиру и ретко учествује у интерпретацији. На часовима је ретко активан.
 
 
 
 Језик
Ученик ретко уме да дефинише наставне садржаје из граматике, делимично их памти и репродукује али ретко учи па не уме да примени стечена знања (разликује категорије рода,броја и уз помоћ ретко одређује падеже речи које имају деклинацију; понекад препознаје основне реченичне чланове; уз помоћ разликује глаголска времена). Прави веће правописне и граматичке грешке. Потребна је стална помоћ наставника.
 
 Језичка култура
Ретко успева да формулише говорну поруку, да каже одабране одломке или књижевне текстове који се уче напамет, да препричава и описује и   наставника у свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су и логички неповезан али у вези са темом, имају доста већих павописних, граматичких и стилских грешака, али поштује форму. Уз помоћ проналази тражене информације у тексту. Уз помоћ наставника даје пример за деминутиве и аугментативе.
 
 НЕДОВОЉАН (1)
 Књижевност
Ученик нема развијено интересовање за читање и ни уз добру мотивацију и помоћ не учествује у интерпретацији. Нема основна књижевнотеоријска знања а због лошег читања не разуме текст. Не чита домаћу лектиру и не учествује у интерпретацији. На часовима је неактиван.
Језик
Ученик није усвојио наставне садржаје из граматике, не препознаје граматичке категорије. Нема предзнања па тешко прати наставу, пасиван и незаинтересован. Не прихвата помоћ ни савете наставника.
Језичка култура
Не успева да формулише говорну поруку, да каже одабране одломке или књижевне
текстове који се уче напамет, да препричава и описује и поред помоћи наставника у
свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају
књижевног дела). Писмени радови су логички неповезани и садржајно сиромашни и
нису у вези са темом. Не поштује правописну и граматичку норму. Тешко се изражава.
Техника читања је незадовољавајућа.
 
 
 
 
Критеријуми и елементи оцењивањау настави српског језика и књижевности у 8. разреду
 
 
 
ОДЛИЧАН (5)
 
Књижевност
 
Ученик чита са разумевањем различите врсте књижевних дела (и остале типове
текстова) и потпуно самостално уме да опише свој доживљај. Самостално уме да одреди књижевни род и врсту. Анализира елементе композиције. Зна карактеристике народне и ауторске књижевности и уме самостално да их пронађе и докаже у конкретном тексту.
Потпуно усваја обрађене стилске фигуре, препознаје их у тексту и уме да их користи у
усменом и писменом изражавању. Потпуно усваја књижевнотеоријске термине и појмове и препознаје их у тексту. Аргументовано брани постављене тезе у току интерпретације књижевног текста, повезује и примењује стечена знања на новим текстовима (тема, порука, главни и споредни мотиви, особине ликова, вредновање поступака ликова, узрочно-последично низање мотива и друго). Критички се осврће на прочитани текст. Има развијене способности да процењује, самосталан је и лако долази до решења. Редовно чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији. На часовима је увек активан и учествује у анализи нових текстова, чита све задато и служи се осталим изворима знања.
 
 
 
 
Језик
 
Ученик у потпуности са разумевањем усваја наставне садржаје из граматике и на
примерима показује да уме потпуно самостално да примени стечена знања. У потпуности разликује врсте и подврсте речи и по којим се граматичким категоријама мењају променљиве речи, самостално препознаје функције и основна значења падежа; у потпуности познаје особине и поделу гласова, поделу речи на слогове, запажа и самостално одређује гласовне промене; препознаје основне моделе творбе речи, разликује просте речи од твореница и издваја саставне делове твореница; самостално одређује врсте синтагми и њихове службе у реченици; прецизно одређује реченичне чланове; разликује комуникативне и предикатске реченице; одређује комуникативну функцију независних предикатских реченица; одређује врсту и службу зависних реченица; у потпуности са разумевањем усваја појам конгруенције;
може да објасни настанак и развој српског књижевног језика; разуме значај књижевног језика
за културу и историју српског народа; сврстава српски језик у одговарајућу језичку групу
у Европи и међу словенским језицима; разликује дијалекте српског језика; самостално и потпуно користи садржаје из граматике обрађене у претходним разредима и повезује стечена знања са новим садржајима; зна обрађена правописна правила и доследно их самостално примењује у писаним радовима; зна и примењује основна правила писања и промене по падежима имена из страних језика; усваја и самостално примењује правила по којима се речи пишу као сложенице или полусложенице; усваја и самостално примењује правила о писању генитивног знака, разликује употребу црте и цртице; уме самостално и правилно да одговори на питања (питања отвореног типа); разликује акценте у српском књижевном језику, познаје и примењује основна правила о распореду акцената.
 
 
Језичка култура
 
Говорну поруку изговара потпуном и правилном реченицом и врло успешно
самостално говори напамет одабране одломке или књижевне текстове, прича,
препричава и описује и показује логичну и емоционалну изражајност у свим облицима
говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела).
Писмени радови су садржајно разрађени, тачно написани, композицијски утемељени,
занимљиви, креативни и маштовити. Самостално проналази тражене информације у
тексту. Разликује једнозначне и вишезначне речи и самостално на примерима показује како се вишезначност остварује метонимијом и метафором. Самостално наводи хомониме, антониме, синониме. Разликује текстове написане различитим функционалним стиловима. Самостално препознаје карактеристике бирократског језика и упрошћава израз замењујући бирократске форме одговарајућим облицима.
 
 
 
 
ВРЛОДОБАР (4)
 
Књижевност
 
Ученик чита са разумевањем различите врсте књижевних дела (и остале типове
текстова) и углавном самостално уме да опише свој доживљај. Самостално уме да одреди књижевни род и врсту. Углавном самостално анализира елементе композиције (стих, строфа; фабула, поглавље, епизода; чин, сцена, појава и др.) Зна карактеристике народне и ауторске књижевности и уме углавном самостално да их пронађе и докаже у конкретном тексту.
Усваја стилске фигуре, препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању. Готово у потпуности усваја књижевнотеоријске термине и појмове и препознаје их у тексту. Аргументовано брани постављене тезе у току интерпретације књижевног текста, повезује и примењује стечена знања на новим текстовима (тема, порука, главни и
споредни мотиви, особине ликова, вредновање поступака ликова, узрочно-последично
низање мотива и друго). Критички се осврће на прочитани текст, има развијене способности да процењује, углавном је самосталан и долази до решења. Редовно чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији. На часовима је активан и учествује у анализи нових текстова, Најчешће чита све задато и служи се осталим изворима знања.
 
 
Језик
 
Ученик готово у потпуности са разумевањем усваја наставне садржаје из граматике и
на примерима показује да уме углавном без грешке да примени стечена знања. Разликује врсте и подврсте речи и граматичке категорије по којима се мењају променљиве речи, готово увек самостално препознаје функције и основна значења падежа; готово у потпуности познаје особине и поделу гласова, поделу речи на слогове, запажа и самостално одређује у највећем броју примера гласовне промене; препознаје основне моделе творбе речи, разликује просте речи од твореница и издваја саставне делове твореница готово у потпуности самостално; самостално одређује углавном без грешке врсте синтагми и њихове службе у реченици; прецизно одређује реченичне чланове најчешће без грешке; разликује комуникативне и предикатске реченице; одређује комуникативну функцију независних предикатских реченица; одређује врсту и службу зависних реченица; готово у потпуности са разумевањем усваја појам конгруенције; може да објасни настанак и развој српског књижевног језика; разуме значај књижевног језика за културу и историју српског народа; сврстава српски језик у одговарајућу језичку групу у Европи и међу словенским језицима; разликује дијалекте српског језика; готово у потпуности самостално користи садржаје из граматике обрађене у претходним разредима и повезује стечена знања са новим садржајима; зна обрађена правописна правила и у највећем броју случајева их доследно примењује у писаним радовима; зна и примењује основна правила писања и промене по падежима имена из страних језика; усваја и готово увек самостално примењује правила по којима се речи пишу као сложенице или полусложенице; усваја и самостално примењује правила о писању генитивног знака, разликује употребу црте и цртице; уме самостално и правилно да одговори на питања (питања отвореног типа); разликује акценте у српском књижевном језику, познаје и примењује основна правила о распореду акцената.
 
 
 
 
Језичка култура
 
Говорну поруку изговара потпуном и правилном реченицом и успешно самостално
говори напамет одабране одломке или књижевне текстове, прича, препричава и описује
и углавном показује логичну и емоционалну изражајност у свим облицима говорних
вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени
радови су садржајно разрађени, углавном тачно написани, композицијски утемељени.
Самостално проналази тражене информације у тексту. Разликује једнозначне и вишезначне речи и самостално на примерима у највећем броју случајева без грешке показује како се вишезначност остварује метонимијом и метафором. Самостално наводи хомониме, антониме, синониме. Разликује текстове написане различитим функционалним стиловима. Готово самостално препознаје карактеристике бирократског језика и упрошћава израз замењујући бирократске форме одговарајућим облицима.
 
 
 
ДОБАР (3)
 
Књижевност
 
Ученик чита различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и делимично уме да опише свој доживљај. Самостално уме да одреди књижевни род и обично му је потребна помоћ при одређивању врсте. Уз подстицај и помоћ наставника одређује неке елементе композиције. Зна карактеристике народне и ауторске књижевности. Зна дефиниције већине стилских фигура, а уз помоћ наставника или вршњака препознаје их у тексту. Делимично усваја књижевнотеоријске термине и појмове. Понекад учествује у интерпретацији књижевног дела на часу. У већини случајева чита домаћу лектиру и понекад учествује у интерпретацији.
На часовима је понекад активан, понекад чита све задато и ретко користи додатне изворе знања.
 
 
Језик
 
Ученик уме да дефинише неке наставне садржаје из граматике (наведене уз оцене (5) и (4)), памти их и репродукује, али не учи редовно, па греши у примени стечених знања. Зна већину основних правописних правила и делимично их примењује у писаним радовима. Уме да одговори на питања, али реченице нису граматички и правописно тачне (питања отвореног типа).
 
 
Језичка култура
 
Говорну поруку, одабране одломке или књижевне текстове који се уче напамет,
препричава и описује уз помоћ наставника у свим облицима говорних вежби (и на теме
из свакодневног живота и о доживљају књижевног дела). Писмени радови су
делимично садржајно разрађени, делимично тачно написани, композицијски
утемељени. Уз помоћ наставника проналази тражене информације у тексту. Уз помоћ наставника наводи синониме, хомониме, антониме и разликује једнозначне и вишезначне речи.
 
 
 
ДОВОЉАН (2)
 
Књижевност
 
Ученик лоше чита различите врсте књижевних дела (и остале типове текстова) и понекад делимично уме да опише свој доживљај. Понекад уз помоћ наставника уме да одреди књижевни род и стално му је потребна помоћ при одређивању врсте. И поред подстицаја и навођења на одговоре ретко одређује неке елементе композиције. Разликује народну од ауторске књижевности. Препознаје неке књижевнотеоријске појмове уз подстицај и помоћ наставника. У већини случајева не чита домаћу лектиру и ретко учествује у интерпретацији. На часовима је ретко активан.
 
 
Језик
 
Ученик ретко уме да дефинише наставне садржаје из граматике (набројане уз оцене (5)
и (4)), делимично их памти и репродукује, али ретко учи, па не уме да примени стечена
знања. Прави веће правописне и граматичке грешке. Потребна је стална помоћ наставника.
 
 
 
Језичка култура
 
Ретко успева да формулише говорну поруку, да каже одабране одломке или књижевне
текстове који се уче напамет, да препричава и описује и поред помоћи наставника у
свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају
књижевног дела). Писмени радови су логички неповезани и садржајно сиромашни, али
у вези са темом; имају више већих правописних, граматичких и стилских грешака, али
поштују форму.
 
 
 
НЕДОВОЉАН (1)
 
Књижевност
 
Ученик нема развијено интересовање за читање и ни уз константну подршку и помоћ не
учествује у интерпретацији. Нема основна књижевнотеоријска знања, а због лошег
читања не разуме текст. Не чита домаћу лектиру и не учествује у интерпретацији. На
часовима је неактиван.
 
 
Језик
 
Ученик није усвојио наставне садржаје из граматике, не препознаје граматичке
категорије. Нема предзнања, па тешко прати наставу, пасиван је и незаинтересован. Не
користи помоћ и не прихвата савете наставника.
 
 
Језичка култура
 
Не успева да формулише говорну поруку, да каже одабране одломке или књижевне
текстове који се уче напамет, да препричава и описује и поред помоћи наставника у
свим облицима говорних вежби (и на теме из свакодневног живота и о доживљају
књижевног дела). Писмени радови су логички неповезани и садржајно сиромашни и
нису у вези са темом. Не поштује правописну и граматичку норму. Тешко се изражава.
Техника читања је незадовољавајућа.
 
 
 
 
 
 
 
Критеријуми за вредновање писмених задатака
 
Садржај (тема)
 
Напредни ниво:
Потпуно разрађена тема и доведена до краја;
Детаљи су значајни за тему и има их у довољној мери (грађа је богата и адекватна);
 
Средњи ниво:
Основна идеја није довољно развијена;
Недовољно јасно и прегледно саопштена;
Недовољно грађе (непоткрепљено, уопштено);
 
Основни ниво:
Основна идеја саопштена је сиромашним речником;
Грађа или њени делови нису у вези са темом;
 
Организација и структура
Напредни ниво:
Богата и чиста лексика (разноврсност и оригиналност у избору речи) у оквирима књижевног стандарда или функције датог језичког изражавања;
Синтаксички јасно и једноставно обликовање исказа (јасна и прецизна реченица, прилагодљивост облику казивања – субјективан или објективан однос према датој предметности, без сувишног или недовољног у реченичкој структури;
Доследно поштовање правописних правила на високом нивоу;
Потпуно разрађена тема и доведена до краја;
Грађа је организовано изложена, има логичког реда;
Подела грађе на уже мисаоне целине (пасусе, одељке) сврсисходна и с обзиром на
компактност тих целина, оправдана;
Свака реченица је нова мисао, без таутологије (сем кад она има стилско оправдање);
Развијају се мисли у саставу прогресивно, напредујући према пуном одговору на тему;
Јасно је;
 
Средњи ниво:
Оскудна лексика (неразноврсност и имитација у избору речи);
Синтаксички коректно, али компликовано обликовање исказа (дуга и мање јасна реченица, нижа прилагодљивост облику казивања – субјективан или објективан однос према датој предметности);
Поштовање правописних правила није увек доследно;
Логичност редоследа излагања није поштована у довољној мери;
Подела на пасусе, у неким случајевима, неоправдана је, неуспешна;
Не развијају се мисли увек прогресивно, има понављања или враћања;
 
Основни ниво:
Често нејасна реченица;
Дешава се и погрешно писање слова, речи и реченичних знакова, али не преовладава у језичком исказу;
Правописно некоректно ( нису сва правописна правила дословно поштована; основна се поштују);
Недовољно јасна композиција састава;
Мисао нејасна и неразвијена, нема јасних целина;
 
 
Поред наведених критеријума обратити пажњу и на:
Индивидуалност
Оригиналност
 
Критеријуми вредновања контролних задатака:
Контролни задаци (најављени) могу садржати питања из читања и разумевања прочитаног, књижевности, граматике и правописа. Задаци су структуирани на основу три нивоа знања (основни, средњи и напредни).
 
0% – 30% = недовољан (1)
31% – 49% = довољан (2)
50% – 69% = добар (3)
70% – 85% = врло добар (4)
86% – 100% = одличан (5)
 
 
Оцена из писмене провере постигнућа у трајању 45 минута евидентирају се у дневник.
 
Ученик може добити оцену одличан (5) и за израду разних паноа, презентација, учешћа на такмичењима, конкурсима, појединим секцијама, активностима у школи и сл.  Ученици који раде по прилагођеном или измењеном програму у оквиру ИОП-а имају другачији критеријум оцењивања. Он није исти за све ученике и зависи од потреба и постигнућа ученика који раде по овом програму, а прилагођава се индивидуализованом раду сваког ученика појединачно.
На крају првог и другог полугодишта закључна оцена из српског језика и књижевности је бројчана. Она се утврђује на основу свих описних и бројчаних оцена у току једне школске године. Оцена се закључује у складу са Правилником о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању.