Физика

КРИТЕРИЈУМ ОЦЕЊИВАЊА ЗА ФИЗИКУ

ОШ „ Момчило Тапавица „ Надаљ
Наставник: Иван Бајин

На часовима физике ученици током школске године стичу оцене на основу следећих елемената : 
  • активност на часу 
  • домаћи задаци 
  • писмене провере 
  • усмени одговори
  • демонстрационе и експерименталне вежбе 
  • радови ученика (плакати, презентације)
 
  • Активност на часу се континуирано прати. Формативно се оцењује ангажовање ученика током наставе. Ту се пре свега вреднују  одговори на постављена питања, решавање квалитативних и квантитативних задатака, вођење бележака (свеска), учешће при извођењу демонстрционих вежби, постављање питања ради бољег разумевања градива и слично. На описани начин ученици добијају плусеве или тачкице (пола плуса). Пет плусева се оцењује оценом пет. Уколико ученик у току квартала има мање од пет плусева добија оцену 4, 3 или 2 у складу са оствареним активностима.
  • Домаћи задаци се задају у циљу увежбавања решавања рачунских задатака и бољег разумевања градива. Оцењују се формативно, при чему се посебно цени спремност ученика да објасни поступак решавања задатка на табли. Ученици који из неоправданог разлога нису радили домаћи добијају минус. Ученици који су покушали да реше домаћи али су погрешно радили добијају тачку (пола плуса) за труд. Често се такви ученици позивају на таблу да би добили објашњење које ће им помоћи да следећи пут буду успешнији. Сабирањем овако стечених формативних оцена изводи се сумативна оцена на начин описан у претходном делу. 
  • Разликују се две врсте писмених провера и то блиц тестови који се раде до 15 минута и не морају бити најављени и писмене провере које се раде цео час и које су унапред најављене. 
 
  • Блиц тестови се дају након завршене тематске целине и формативно се оцењују у договору са ученицима. Највиша оцена је ++, затим следе оцене + ∙, +, и - . Ове оцене се придружују формативним оцена за активност на часу и на основу тога се може извести сумативна оцена.
  • Тестови (или контролни задаци)  су унапред најављене писмене провере знања које се сумативно оцењују. Свако питање или задатак носи одређени број бодова који је јасно истакнут. Ученици  пре почетка решавања теста знају колико бодова морају освојити за одређену оцену. Тестови садрже и теоријске и рачунске задатке, тако да и они ученици којима су рачунски задаци тежи могу да освоје бодове одговарајући на теоријска питања.Уобичајене су две писмене провере у једном полугодишту.  
 
  • Усмено одговарање је провера знања која се сумативно оцењује. Ученик одговара пред таблом на постављена питања и по потреби црта скице , записује формуле или решава краће задатке. Ученику се поставља више питања да би се што објективније проценило његово знање. Ученици се често сами јављају да усмено одговарају или их прозива наставник. 
 

 Демонстрационе и експерименталне вежбе 

  • Демонстрационе вежбе се изводе у склопу предавања да би се ученицима на очигледан начин приближиле природне појаве. Процењује се заинтересованост и спретност ученика у извођењу таквих вежби. Такве активности се формативно оцењују на начин описан као активност ученика.
 
  • Лабораторијске вежбе се изводе групно. Циљ је да ученици примењују теоријско знање и развијају своје вештине изводећи експерименталну вежбу. Сваки члан групе има своје задужење, а резултати у виду табеле и евентуално графичког приказа су заједнички продукт. Ученици  се оцењују на основу ангажовања, знања које су стекли и применили у раду, продукта рада и излагања резултата рада.
 
 Плакати и презентације су радови ученика који се сумативно оцењују. Вреднује се оригиналност рада, да ли је ученик одговорио на тему, тачност, уредност, начин излагања, однос слика и текста у презентацији, спремност ученика да одговори на питања наставника или других ученика .  
При оцењивању наведених активности руководим се у највећој могућој мери правилником о оцењивању ученика објављеном у “Службеном гласнику РС” уз уважавање њихових индивидуалних способности, а посебно водим рачуна о активностима и оцењивању ученика који раде по индивидуалном програму (ИОП 2 или индивидуализација наставе). Таквим ученицима припремам  материјале прилагођене њиховим способностима и у складу са тим их оцењујем.